اگر شما هم از کسانی هستید که کنترل زمان را از دست میدهید و نمیتوانید به برنامه های خود رسیدگی کنید، ماتریس آیزنهاور به شما کمک خواهد کرد. همانطور که میدانید مهمترین عنصر در برنامه ریزی اولویت بندی است. باید بدانیم که اولویت چه چیزی است، اگر در شناخت اولویتها دچار مشکل هستید تلاش کنید ابتدا امور را ارزش گذاری کنید.
آیزنهاور که از روسای جمهور ایالات متحده بود و همچنین از ژنرال های ارتش آمریکا، هرروز فعالیت های زیادی برای انجام داشت در نتیجه این روش را برای رسیدگی به امور بکارگرفت تا با تمرکز کافی به همه امور مهم رسیدگی کند.
آیزنهاور امور را به چهار دسته تقسیم میکرد و سیاست خاصی برای هریک بکار میگرفت:
- امور مهم فوری : همین الان شروع کن به انجام
- امور غیر مهم فوری : برون سپاری کن (از کسی درخواست کن که آنرا انجام دهد)
- امور مهم غیر فوری : برنامه ریزی کن / یادداشت کن برای انجام در آینده
- امور غیر مهم و غیر فوری : حذفشان کن
این نمودار به ماتریس مهم-فوری هم شناخته میشود چراکه عنصر زمان در آن تعیین کننده است.
اهمال کاری آنجایی آغاز میشود که ما تمرکز را از دست میدهیم یا کارهای برنامه ریزی نشده جلوی فعالیتهای اصلی مارا میگیرد، پس از مدتی به این باور غلط میرسیم که در انجام برنامه ها موفق نیستیم و یا ناامید میشویم یا مجدد درگیر چرحه ای معیوب میشویم که کوچکترین حواس پرتی برنامه هایمان را مختل میکند.
در واقع ماتریس آیزنهاور روشی موثر است که محافظ اهداف بلند مدت ما باشد و مارا از اهمال کاری دور نگه دارد.
نظرات کاربران